Page 30 - Palm-Leaf-Manuscript-Wrap-in-Northeast Thailand
P. 30
กรมศลิ ปากร จงึ ไดส้ รา้ งพพิ ธิ ภณั ฑสถานแหง่ ชาติ เจา้ สามพระยา period. These artifacts include Buddha images, Buddhist
ขึ้นเพอ่ื เกบ็ รักษา จดั แสดงโบราณวตั ถุทพ่ี บจากกรพุ ระปรางค์วัดราช robes, pulpits, Dhamma cabinets and caskets, exhibitions
บูรณะ รวมถึงโบราณวัตถุที่พบในจังหวัดพระนครศรีอยุธยา อาคาร about ancient scripts, etc.
ก่อสร้างด้วยเงินบริจาคจากประชาชน ซ่ึงผู้บริจาคจะได้รับพระพิมพ์
ท่ีพบจากกรุพระปรางค์วัดราชบูรณะเป็นการสมนาคุณ และทรง The Thonburi Period
พระกรณุ าโปรดเกลา้ ฯ ใหอ้ ญั เชญิ พระนามสมเดจ็ พระบรมราชาธริ าช
ท่ี ๒ (เจ้าสามพระยา) ผู้ทรงสร้างพระปรางค์วัดราชบูรณะเป็นนาม The making of palm - leaf manuscripts after the
พิพิธภัณฑ์ (Museum Thailand. พิพิธภัณฑสถานแห่งชาติเจ้า Burmese - Siamese War had still been flowing quietly in
สามพระยา) the community. The restoration of Buddhism after the war
เมอ่ื ผเู้ ขยี นไดเ้ ขา้ ไปชมพพิ ธิ ภณั ฑแ์ หง่ นี้ สง่ิ ทแ่ี สดงภายใน และ was greatly done by the effort of King Taksin, the Great,
เปน็ หลกั ฐานสะทอ้ นใหเ้ หน็ ศาสนวตั ถทุ างพระพทุ ธศาสนา ทสี่ รา้ งสรรค์ who had great faith in Buddhism and always practiced
ดว้ ยฝมี อื เชงิ ชา่ งทงี่ ดงามของอยธุ ยามหี ลายประเภท ทนี่ ขี้ อยกตวั อยา่ ง Vipassana7. By after 1768, the King had commanded the
บางส่วน เช่น พระพุทธรูป ผ้าพระบฏ ธรรมาสน์ ตู้พระธรรม constructions and renovations of various temples and
หบี พระธรรม นิทรรศการเก่ียวกับตัวอกั ษรโบราณ เปน็ ตน้ offered the four necessities for the monks to consume
asking them to take care of both Kantha8 and Vipassana.
หีบพระธรรม The actions of King Taksin are often mentioned in The
Dhamma Casket Royal Chronicle of Thonburi Phanchanthanumas Edition :
The Restoration of Buddhism
นิทรรศการตัวอกั ษรสมยั อยธุ ยา
“… His Majesty the King said that Buddhism would
prosper if the four assemblies of Buddhist served
the teachings of Buddha. The monks today, still,
not fully followed the teachings. Therefore, His
Majesty the King set up a Supreme Patriarch to
remind all monks and hired groups of civilian soldiers
to build temples, lodgings, and more than
two - hundred monk’s residence. A lot of royal
property had been lost. His Majesty, then, gave the
royal sermon saying, “May all Gods set their minds
and serve in complete disciplines. Do not let your
religion become miserable. Even if the Lord lacks
all gods have complete virtues - even if one wishes
for vegetarianism - one may be able to slaughter
meat and spill blood to make sacrifices…”
(The Fine Arts Department, 1937 : 23 - 24)
ผา้ ห่อคมั ภีร์ใบลานในภาคอสี าน : อัตลักษณ์และการแพร่กระจาย 29
Palm Leaf Manuscript Wrap in Northeast Thailand : Identity and Diffusion