Page 70 - Palm-Leaf-Manuscript-Wrap-in-Northeast Thailand
P. 70
“...สาธโว ดกู อ่ นทา่ นทงั้ ปวง มกี ศุ ลเจตนาถวายหอ่ พระคมั ภรี ์ “...look at all of you. with good intentions to offer
ก็ดี สายรัดพระคัมภีร์ก็ดี ฉลากหนังสือก็ดี ได้ถวายหูร้อย the manuscript, its strap, label, and its ring. All of
หนังสือก็ดี ท่านท้ังปวงแต่ล้วนนับเข้าในธรรมบูชาส้ินท้ังน้ัน you are counted into the Dhamma offerings, and
มีผลานิสงส์เป็นอันมากกว่ามาก คือ มหาปัจจัยทานาธิบดี their merits are much greater. Great things will occur
จะบังเกิดในภายภาคหน้า จะมีรูปโฉมโนมพรรณอันงาม in the future. Be it a beautiful appearance ; like a
เปรียบปานประดุจดั่งรูปทิพย์ เป็นที่ทัศนาการหลิงแลดูแก่ celestial figure that all men and women desire
หมู่ชน หญิงชายท้ังปวงไม่รู้อ่ิม รู้เต็ม รู้เบ่ือ รู้หน่ายในท่ี eternally. Be it a sapling tree that will arise in all
ทัศนาการ แล้วก็จะมีไม้กาลพฤกษ์บังเกิดข้ึนในทิศะทั้งปวง directions dangling with cloth of different colors,
รอบคอบประสาทราชมณเฑยี ร แลไมก้ าลพฤกษท์ ง้ั หลายนั้น and the golden ring. All of them priceless.
จะห้อยย้อยไปดว้ ยผา้ อันมสี ตี ่าง ๆ แลแกว้ แหวนแสนสุขคติ Whatever desires will be accomplished in that
รัตนะเงินทอง สิ่งของเคร่ืองอุปโภคบริโภคท้งั ปวงนนั้ จะนับ ephemeral tree. Be it wealthy with the wealth of
จะประมาณบม่ ไิ ด้ จะปรารถนาสงิ่ อนั ใดกจ็ ะไดส้ ำ� เรจ็ ในตน้ ไม้ wealth ; cattle, buffaloes, elephants, and horses.
กาลพฤกษน์ นั้ ทกุ สงิ่ ทกุ ประการ สมทิ ธฺ าโหนติ แลว้ กจ็ ะมงั่ คง่ั Ladies and gentlemen, all those disasters, fires and
ไปด้วยโภไคไอสุริยสมบัติโค กระบือ ช้าง ม้า ข้าหญิงชาย floods shall not be obtained by virtue of offering
สมบัติทั้งหลายนั้น มิรู้ฉิบหายด้วยราชภัย แลอัคคีภัย แล Pha Ho Kham Phi.”
อุทกภัยจะได้เคล่ือนคลาด ฉิบหายจากทรัพย์น้ัน หาบ่มิได้ The Northeastern region of Thailand, also known
ด้วยอานสิ งสถ์ วายผ้าหอ่ คมั ภรี ์” as Isan, is one of the regions that practice the culture of
palm - leaf manuscript making. Objects related to the
(บุญชู ภศู รแี ละคณะ. ๒๕๖๒ : ๑๙ - ๒๐) making of the manuscript were offered to novice monks
especially in a long - standing temple. This is because
ภาคอสี านเปน็ ภาคหนง่ึ ทมี่ วี ฒั นธรรมการสรา้ งคมั ภรี ์ ใบลาน temples have been the center of education for monks and
และมกี ารถวายสง่ิ ทเ่ี กยี่ วขอ้ งกบั การสรา้ งการคดั ลอกคมั ภรี พ์ ระไตรปฎิ ก Thai men since ancient times. The making of manuscripts
เพื่อให้พระสงฆ์สามเณรในวัดวาอาราม โดยเฉพาะอย่างย่ิงในวัดท่ีมี and inscribing all necessary subjects onto palm leaves is,
สำ� นักเรียนตา่ ง ๆ ได้เรยี นรมู้ ายาวนาน เพราะวัดคอื ศูนยก์ ลางในการ therefore, an important duty for both a kingdom and
ศึกษาของพระสงฆ์และผู้ชายไทยมาแต่สมัยโบราณ การสร้างคัมภีร์ temples. A king therefore plays a vital role in preserving
พระไตรปิฎกและการคัดลอกสรรพวิชาท่ีจ�ำเป็นลงในใบลาน จึงเป็น Buddhism for all ages. With helps from the Buddhist
หน้าทีส่ �ำคัญของฝา่ ยปกครองบา้ นเมืองทั้งอาณาจกั รและศาสนจกั ร Supreme Patriarch and the chair of Buddhist affairs, two
เราจึงเห็นบทบาทของพระมหากษัตริย์ในการท�ำนุบ�ำรุง versions of the manuscript (the royal version and the
พระพทุ ธศาสนามาทกุ ยคุ สมยั โดยมสี มเดจ็ พระสงั ฆราช หรอื ประธาน people’s version) were carefully made and distributed to
กิจการคณะสงฆ์ ทรงน�ำในการตั้งกองช�ำระ ตรวจสอบ คัดลอกลงใน various temples since the beginning of Rattanakosin. Later
ใบลานฉบบั หลวงและสรา้ งฉบบั ราษฎร์ เผยแพรไ่ ปยงั วดั ตา่ ง ๆ ในราช on, the printing culture had emerged, and the manuscript
อาณาจกั ร ตง้ั แตต่ ้นกรงุ รัตนโกสนิ ทร์และสบื ตอ่ มาเร่อื ย ๆ จนกระทง่ั was printed in Pali with Thai characters. As a result, the
ในระยะหลงั มีการจัดพมิ พพ์ ระไตรปิฎกเปน็ ตวั อกั ษรไทย ภาษาบาลี study of the Tripitaka through palm - leaf manuscripts
และตวั อกั ษรไทยล้วนเผยแพร่เพื่อสรา้ งเสรมิ ความเขา้ ใจ จึงท�ำให้การ decreased and eventually disappeared.
ศกึ ษาพระไตรปฎิ กผา่ นคัมภรี ใ์ บลานลดลงและหายไปในท่สี ดุ
ผา้ หอ่ คมั ภรี ์ใบลานในภาคอสี าน : อัตลกั ษณแ์ ละการแพร่กระจาย 69
Palm Leaf Manuscript Wrap in Northeast Thailand : Identity and Diffusion